fbpx

Електронний кокаїн та покоління iGen

Сучасні діти підсіли на голку. Так-так. І ваша дитина теж, мабуть, у тій категорії залежних. Наркоманська голка, що зветься ґаджет: улюблений телефон, iPad, комп’ютер чи планшет. Сьогодні поговоримо про електронний кокаїн, про заборону телефонів у школах та проблему дитячої залежності.

“Ми сиділи в театрі й чекали, коли розпочнеться вистава. Позаду всілися школярі, віком 13-15 років, і зайняли увесь ряд. Прийшли з вчителем. Мабуть, якась виховна програма у вигляді походу в театр. Та картина, як то кажуть, була маслом. Усі, розумієте, усі – з одного кінця ряду і до іншого – сиділи в телефонах. Мене це не на жарт занепокоїло”, – ділиться своїм досвідом наш читач Ігор.

Покоління народжених після 2000-го року називають iGen (Internet Generation). Ці люди вже просто не пам’ятають часу без інтернету і не розуміють, як людство взагалі жило без пошуку Google.

І поки українські батьки скуповують останні моделі айфонів та самсунґів, смарт годинників та інших ґаджетів, лишень щоб задовольнити бажання своєї дитини, в Європі та США активно відмовляються від використання цього всього хоча б у школах.

Наприклад, в окремих штатах Америки в школах діє блокування сигналу інтернету. “В дочки у школі заглушений стільниковий сигнал, ґаджети не можна брати, але як візьмеш то багато з нього не отримаєш без нету”, – розповідає читач Павло, США, Північна Кароліна.

А відомий експерт із різних видів залежності, виконавчий директор однієї з найбільших у США реабілітаційних клінік – Dunes (в Іст-Хемптоні, Нью-Йорк) – доктор Ніколас Кардарас закликає світ бити на сполох:

Я проводив дослідження впродовж 15-ти років більш, ніж з тисячею підлітків, і переконався в дієвості старої аксіоми. “Передбачити небезпеку значно легше, ніж впоратися з її наслідками”, і це цілковита правда, коли ми говоримо про залежність від електронних ґаджетів.

Доктор Ніколас доводить думку, що якщо дитина вже перетнула межу справжньої цифрової залежності, лікування може бути дуже важким. Він навіть дійшов висновку: легше лікувати героїнову залежність або залежність від кристалічного метамфетаміну, ніж загубленого у «Матриці» відеоґеймера чи залежного фейсбук-користувача.

залежність від смартфонів

І якщо з батьківського боку ґаджет – це зло. То з дитячого – це світ, де можна бути героєм в іграх чи соціальних мережах. Хлопці створюють віртуальні імперії та ведуть війни, а дівчата збирають лайки в інстаґрамі. І віртуальна повага та популярність хвилює сучасних дітей значно більше, ніж реальна. А може їм просто ніхто не пояснює, за що справді треба цінувати людей?

Український психолог Дмитро Карпачов говорить:

Виходить така ситуація: дитина порівнює світ реальний (де в неї нема друзів, проблеми в школі, де немає контакту з батьками) і віртуальний – світ, в якому дитина герой. І її там поважають. Як гадаєте, що вона обере?

Тому, перш ніж забороняти дитині користуватися ґаджетами, подумайте, що ви можете дати їй натомість.

В школу без телефона?

Франція

З початком навчального 2018-1019 року Франція шокувала, певно, увесь світ. Уряд країни прийняв закон, запропонований Президентом Еммануелем Макроном, про заборону використання ґаджетів у школах усіх рівнів.

залежність учнів від телефонів
фото французького фотографа Антуана Гейгера із серії “Сюр-Фейк”

Новий закон стосується учнів до 15 років. До речі, ввести заборону на використання смартфонів у школах Макрон обіцяв ще під час президентської кампанії. Натомість, у школах Франції учні мають двогодинний обід, під час якого можуть сходити навіть додому. А на перервах найчастіше учні активно проводять час на дворі чи у спортивній залі.

Бельгія

А от в цій країні ґаджети активно впроваджують в освітній процес. Тут діє програма BYOD (Bring your own device – «Принеси свій пристрій»). Зазвичай учні не використовують щоденники, а всі необхідні оцінки батьки можуть переглянути в електронному журналі. Телефони та планшети учнів активно пускають в дію на уроках так, щоб в дитини навіть не виникала думка поскролити стрічку новин у фейсбуці.

Україна

Міністр освіти і науки Лілія Гриневич заявила, що забороняти чи дозволяти дітям користуватися телефонами в школі – це автономне рішення. Дирекція освітнього закладу та педагоги, і навіть батьки можуть на спільній нараді вирішити це питання без дозволу міністерства.

Наразі в українських школах учні активно проводять перерви за ґаджетами, знімають один одного, ведуть блоги і практично не встають з-за парт. Але все це тому, що нема належної альтернативи.

україна

Іноді здається, що українці взагалі унікальний народ у цьому плані. В прогресивних країнах активно проводять “цифрову детоксикацію” і привчають дітей жити без смартфона. Дітям пояснюють, що дорогий девайс – то не ознака статусу. У нас же – справжня битва світів: без дорогого телефона ти ніхто.

І найгірше те, що в школах дуже часто діти цькують один одного саме через це. Напрошується питання: хто б мав пояснити дитині, що цінувати людей потрібно не за дорогі смартфони?

Може насправді у дітей немає проблем із ґаджетами? Може у них проблеми з батьківським спілкуванням?

Загалом культура користування ґаджетами повинна розвиватися на усіх рівнях: родинних, державних та освітніх. Щоб не викликати супротив дітей, потрібно наголошувати на користі таких девайсів, розказувати і показувати, як можна застосовувати смартфон задля власного розвитку, перш за все. Не “Майнкрафтом” єдиним же.

І вибираючи між читанням казки вашій дитині, чи переглядом мультфільму на планшеті, оберіть, будь ласка, перше.


Оцініть будь ласка цю статтю!
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (8 голосів, середній: 5,00 з 5)
Loading...

Залишити відгук

Ваша email адреса не буде опублікована.